Adéla Karger – malíř a historik umění  


MALBA – Chrám nové doby

Bazilika, známá především jako sakrální chrám, původně sloužila obchodu. Nakupování je naše novodobá liturgie. Nejde o hodnocení, soud ani kritiku, jen o mé vidění dnešních a hlavně běžných událostí. Vyměnili jsme symboly, rituály, možná náboženství, ale princip je stejný – táhne nás to tam, kde můžeme na chvíli zapomenout, vzhlížet a hlavně toužit.


MALÉ KAPLE KONZUMU




IKEA

Chrám nové doby lze vidět i v jevu, kde se na první pohled stává podružnou entitou cokoliv, co připomíná lidské bytosti a život jako takový. V záplavě nového, barokního ornamentu vyskládaného zboží se návštěvník úplně ztrácí. Prázdná plocha bez výrobku je přípustná pouze pro žalm ceny a slogan skvělosti. Tento "kontrast naruby", který zde vzniká, je námi bez výhrad přijímán. A to navzdory možnému faktu, že možná nejde o nás, ale o to, co právě z nás lze získat.





CHODOV

Vstup do chrámu informuje o otevírací době přijímání. Eskalátory, portál na kůr dostupný i nemohoucím. Cestující do chrámu jsou plni odhodlání a očekávání koupit, vlastnit a opájet se vitrážemi neskutečna slev. Nákupní centrum je chrámová loď s mnoha kaplemi – obchody s postranními oltáři svatých – figurín v ornátech se slevou. Nakupující se mění na morčata v bludišti kaplí hledající pamlsek. Securitas jsou strážci u vchodu i v kaplích, aby za hostie zaplaceno řádně bylo. V tichém chrámu pak svatí – figuríny a poutače němě řvou. Chrám nové doby je součást krajiny a krajinu utváří. Cestující jako budoucí nakupující se těší na odpustky – na rituál hledání – na dobrodružství nového vlastnění.